سرخط خبرها

چشم گیر نبودن المان‌ها در ورودی شهر!

  • کد خبر: ۹۷۰۰۸
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
چشم گیر نبودن المان‌ها در ورودی شهر!
مروری بر المان‌های پنج سال اخیر که در منطقه ۷ ماندگار شدند.

سمیرا منشادی|شهرآرانیوز، المان‌هایی که هر ساله در منطقه ما جانمایی می‌شود، برخی موقت و تنها چند ماهی مهمان ما هستند. برخی دیگر آن‌قدر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند که ماندگار می‌شوند درست مانند برخی معابر منطقه یک که همیشه المان‌هایی برای مردم وجود دارد تا کنارش بایستند و عکس بگیرند یا ساعتی فرزندانشان در اطراف آن بازی کنند، اما منطقه ۷ که ورودی شهر است و بیشترین تردد زائر و مجاور از این مسیر است، کمترین سهم را از المان‌های ثابت و موقت دارد. اگر از مسیر عوارضی وارد شهر مشهد شوید و بخواهید از زیبایی‌های بصری آن بهره ببرید، به‌جز فضای سبز چیز دیگری به چشم نمی‌آید. این خلاف آن چیزی است که برخی زائران شهر مشهد درباره المان‌هایش شنیده‌اند.

وضعیت مسافرانی که از طریق فرودگاه به مشهد می‌آیند کمی بهتر است. در این مسیر پنج المان به چشم می‌آید که از سال‌های گذشته به جای مانده‌اند، البته دیدن آن به دقت شما بستگی دارد. در بررسی که انجام دادیم بیشترین المان‌های ماندگار منطقه ۷ منحصر می‌شود به بولوار فرودگاه، گویی اینکه تنها ورودی شهر فرودگاه است و مسافران از ورودی دیگری وارد نمی‌شوند، این در حالی است که انتظار می‌رود ورودی شهر بهشت نماد‌های بسیار زیبایی داشته باشد.

تجمع المان‌ها در یک بولوار

المان پرواز، المان گل کوچک، المان بسم‌ا...، المان کاج و المان نذر مهربانی نماد‌هایی هستند که در بولوار فرودگاه جانمایی شده‌اند. تعجب‌برانگیز است که همه این المان‌ها چرا در یک بولوار خلاصه شده‌اند آن هم با فاصله بسیار کم، البته این را هم باید گفت این المان‌ها کوچک و جمع و جور هستند که خیلی به چشم نمی‌آیند.

المان پرواز ابتدای بولوار فرودگاه است. این المان از نوروز امسال مهمان منطقه‌مان شده است. این المان مفهومی است و بیننده با دیدن آن ابتدا پیامی را که سازنده می‌دهد به‌درستی متوجه نمی‌شود. میله‌های آبی و سفید که بر فراز آن ابر‌هایی با همین رنگ‌ها نصب شده است.

کمی بالاتر به میدان پرواز می‌رسیم. در این میدان تجمع المان‌ها را داریم. در لچکی انتهایی ورودی فرودگاه المان نذر مهربانی را داریم. ضلع دیگر میدان در فضای سبز المان بسم‌ا... جانمایی شده است. سمت دیگر هم المان گل کوچک قرار دارد.

المان نذر مهربانی که گلدسته حرم رضوی را نشان می‌دهد، یکی از بهترین نماد‌های معنوی‌ای است که در منطقه‌مان جانمایی شده است. باتوجه به اینکه این المان نزدیک‌ترین مکان به فرودگاه است زائران آن را هنگام ورود و خروج از شهرمان می‌بینند. چه چیزی بهتر از این المان که نماد شهرمان مشهد الرضا (ع) را در ذهن زائر به یادگار بگذارد.

چشم گیر نبودن المان‌ها در ورودی شهر

المانی دیده نمی‌شود

المان بسم‌ا... که در فضای سبز نزدیک فرودگاه جانمایی شده است، دید کمتری دارد. این در حالی است که چنین المان معنوی‌ای باید در مکانی جانمایی شود که بیشترین دید را داشته باشد، اما با رنگ تیره بر روی چمن‌ها نصب شده و اگر دقت زیادی نداشته باشید به طور حتم به‌دلیل فاصله‌اش با بولوار اصلی آن را نخواهید دید.

المان‌های کاج نیز در میدان پرواز است و در کنار المان‌های دیگر نوعی شلوغی و شلختگی جانمایی را در ذهن ببینده یادآوری می‌کند.

در سمت دیگر المان گل کوچک قرار دارد. این المان هم از نوروز ۱۴۰۰ در منطقه‌مان جانمایی شده است. المانی که دیدنش همه ما را به بازی‌های دوران کودکی‌مان می‌برد. پسربچه‌ای که روی توپ سبز رنگش نشسته لبخندی به لب دارد و انگار از بازی‌اش رضایت دارد.

سهم اندک ما از المان‌های نوروزی

با آنکه ورودی شهر هستیم و انتظار می‌رود که المان‌های دائمی بیشتری داشته باشیم، اما سهم ما از المان‌های ثابت بسیار ناچیز و اندک است. در حالی که ورودی و خروجی شهر باید به گونه‌ای باشد که المان دائمی بیشتری را در خود جای دهد. بسیاری از شهر‌ها در همان ورودی شهرشان المانی را که سنبل و نماد شهرشان است جانمایی کرده‌اند. شهروندان این منطقه به‌ویژه آن‌هایی که محله‌شان در تماس بیشتری با زائران است انتظار دارند المان‌های ثابت بیشتری داشته باشند. در این منطقه خیابان‌های اصلی بسیاری مانند خیابان کوشش، فدائیان اسلام، بولوار جمهوری اسلامی، صبا و ... را داریم که متأسفانه اثری از المان در آن‌ها نمی‌بینیم.

چشم گیر نبودن المان‌ها در ورودی شهر

مرمت و بازسازی را فراموش نکنیم

عوامل طبیعی روی المان تأثیر دارد. برخی شهروندان هم نه‌تن‌ها المان‌های منطقه ما که متأسفانه همه المان‌ها را با دست نوشته‌هایشان آسیب می‌زنند. اگر در کنار المانی ایستاده باشید این موضوع را تأیید می‌کنید که با انواع روش‌های شناخته شده و ناشناخته برخی ردی از خود بر روی المان‌ها می‌گذارند.

تمام این عوامل طبیعی و انسانی سبب می‌شود تا بحث نگهداری و مرمت بیشتر به چشم بیاید، زیرا منطقه ما ورودی زائران است و باید نماد‌هایی در آن جانمایی شود که از نظر مفهومی و زیبایی سرآمد سایر منطقه‌ها باشد. اما برعکس این موضوع را در المان‌های جانمایی شده می‌بینیم.

نقاشی‌های دیواری مهمان دائم منطقه

نقاشی‌های دیواری هم بخشی از المان‌های دائمی هستند که در منطقه باقی مانده‌اند. چند سالی است که به لطف هنرمندان خلاق نمای شهر با این نقاشی‌های دیواری جان تازه‌ای گرفته است. تماشای نقاشی‌های دیواری و زیبایی آن‌ها هر بیننده‌ای را به سر ذوق می‌آورد. حتی گاهی می‌توان برای لحظاتی هم که شده با این نقاشی‌ها دغدغه‌های زندگی روزمره را به دست فراموشی سپرد.

شهروندان هم در گفتگو با شهرآرامحله تأکید می‌کنند که نقاشی‌های دیواری می‌تواند حال و هوای محله‌شان را تغییر دهد. به‌ویژه که این طرح‌ها با رنگ‌های شاد و انرژی‌بخش روی دیوار جان گرفته‌اند. آن‌ها دو نکته را از مسئولان هنری و شهرداری می‌خواهند. دیوار‌های بسیاری برای نقاشی وجود دارد که می‌توان از این پتانسیل برای جان‌بخشی منطقه استفاده کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->